Kolory odgrywają kluczową rolę w projektowaniu graficznym. Odpowiednio dobrana paleta kolorów może nie tylko nadać projektowi atrakcyjny wygląd, ale także wpływać na emocje, nastroje i odbiór przekazu przez odbiorców.
Znajomość teorii kolorów jest niezwykle ważna dla każdego projektanta graficznego. Odpowiednio dobrane barwy stanowią motyw przewodni dla wszystkich innych płaszczyzn wizualnych na których działa firma, zaś samo dobranie barw musi być odpowiednie oraz odpowiadać ideą, jakie przyświecają działalności firmy. W dzisiejszym wpisie na blogu przyjrzymy się podstawowym pojęciom i zasadom teorii kolorów, aby pomóc Ci lepiej zrozumieć tę fascynującą dziedzinę.
Podstawowym narzędziem w teorii kolorów jest koło kolorów.
Jest to diagram, który pokazuje wszystkie podstawowe kolory i ich wzajemne relacje. Składa się z trzech głównych sekcji: kolorów podstawowych
- czerwony
- niebieski
- żółty
kolorów wtórnych (powstałych przez mieszanie kolorów podstawowych) oraz kolorów trzeciorzędowych (powstałych przez mieszanie kolorów podstawowych z wtórnymi). Koło kolorów pomaga projektantom w doborze harmonijnych kombinacji kolorów.
Harmonia kolorów odnosi się do równowagi i proporcji między różnymi kolorami w projekcie. Istnieje wiele różnych schematów harmonii kolorów, takich jak monochromatyczna (oparta na różnych odcieniach jednego koloru), komplementarna (łącząca kolory znajdujące się naprzeciwko siebie na kołowym kolorów), analogiczna (łącząca kolory sąsiednie na kołowym kolorów) czy triada (łącząca trzy kolory równo rozmieszczone na kołowym kolorów). Wybór odpowiedniego schematu harmonii kolorów zależy od celu projektu i pożądanych efektów.
Emocje i skojarzenia z kolorami
Kolory mają moc wywoływania różnych emocji i skojarzeń u odbiorców. Projektanci muszą uwzględnić te asocjacje i odpowiednio dostosować kolory w celu osiągnięcia pożądanego efektu komunikacyjnego. Przykładowo, takie marki jak Prada bądź Bottega Veneta starają się budować wizerunek swoich marek jako kojarzące się z elegancją, prestiżowe dlatego, w swoich logotypach, korzystają z koloru czarnego, gdyż to właśnie kolor czarny wzbudza poczucie opanowania i profesjonalizmu.
Źródło: opracowanie własne
Kolejnym przykładem jest kolor czerwony. Jest on kolorem energetycznym, skłaniającym do natychmiastowego działania. Czerwony jest kolorem energii, dynamiki, ale i miłości. W projektowaniu graficznym, logo stworzone właśnie w tym kolorze, zawsze będzie się wyróżniało jako pierwsze i będzie wymuszało podjęcie decyzji. Nie bez przyczyny, kolor czerwony używany jest w momencie wyprzedaży czy promocji. Marki, które zastosowały w swojej identyfikacji kolor czerwony to np. Coca-Cola, Netflix czy YouTube.
Źródło: opracowanie własne
Każdy kolor ma jakieś znaczenie. Kolor żółty jest kolorem pozytywnym, którego emocje zawsze kojarzone są ze słońcem, latem, optymizmem. Wszystkie logo, które zaprojektowane zostały z użyciem koloru pomarańczowego, są proste, a zarazem wyraziste. Kolor niebieski, kojarzony zazwyczaj z firmami technologicznymi, środków czystości czy wody. Przywołuje on spokój, stabilizację. Fiolet jest kolorem symbolizującym szlachetność, a na myśl przywodzi kreatywność. Zielony kolor kojarzy się z czymś zgodnym z naturą, daje poczucie odprężenia oraz spokoju. zależności od nasycenia koloru, wzbudza zarówno pozytywne emocje, natomiast, w ciemniejszych odcieniach, ukazuje powagę i profesjonalizm.
Na naszym portalu znajduje się wiele twórców, którzy wpisują się idealnie jako przykłady wykorzystania teorii kolorów w biznesie. Jednym z twórców jest Basia do Kwadratu
Jest to twórca, który całą swoją twórczość opiera na… kwadracie. Twórca oferuje portrety oraz retro ilustracje, które przypominają znaczki pocztowe. Samo logo autorki świetnie odzwierciedla jej twórczość. Kolory zastosowane w logo idealnie odzwierciedlają działalność autorki, dzięki czemu już na pierwszy rzut oka można wywnioskować, czym autorka się zajmuje.
Kolejnym twórcą, który wpasowuje się w dobre wykorzystanie teorii kolorów jest Zatkało KakaŁo
Wykorzystane zostało tutaj idealne połączenie: czerń kojarząca się z profesjonalizmem, co zaś wpasowuje się idealnie w charakter marki, jako iż sama twórczyni reklamuje swoją markę słowami “W Kakałowej marce najważniejsza jest jakość i niepowtarzalne wzory, co sprawia, że wszystko co tu znajdziesz, nawet pleciony kosz, tworzy nieprzeciętny klimat inspirowany naturą.”. W samym logo został zastosowany również lekki różowy, w odcieniu bardziej pastelowym, zdecydowanie ukobieca markę i wywołuje skojarzenia związane z, czułością, delikatnością.
Podczas badania samej barwy oraz mówienia o niej, ważne jest, aby znać kilka aspektów:
- odcień:
Jest to najważniejsze pojęcie. Kiedy opowiadamy o kolorze, o tym czy coś, jest zielone a coś niebieskie, to właśnie do tego pojęcia się odnosimy.
Źródło: opracowanie własne
Wartość ta sprawia, że coś jest mocniejsze, intensywniejsze a coś bledsze.
Źródło: opracowanie własne
Warto pamiętać, że znaczenie i symbolika kolorów mogą się różnić w zależności od kontekstu kulturowego.
Na przykład, kolor biały może symbolizować czystość i niewinność w niektórych kulturach, podczas gdy w innych może być kojarzony z żałobą. Przy projektowaniu graficznym dla różnych grup odbiorców ważne jest uwzględnienie tych różnic kulturowych.
Teoria kolorów to obszerna dziedzina, która wymaga dalszego pogłębienia i eksperymentowania. Jednakże, zrozumienie podstawowych pojęć i zasad teorii kolorów pomoże Ci stworzyć efektywne i atrakcyjne projekty graficzne. Pamiętaj, że kreatywność i eksperymentowanie z kolorem są równie ważne, dlatego zachęcamy Cię do odważnego wykorzystywania różnych kombinacji kolorów w swoich projektach i odkrywania ich potencjału w komunikowaniu i oddziaływaniu na odbiorców.